CAN THO CITY DEPARTMENT OF SCIENCE AND TECHNOLOGY
Các nhân tố ảnh hưởng tới lòng trung thành thương hiệu nước mắm Phú Quốc: vai trò trung gian của tình yêu thương hiệu
Nghiên cứu nhằm khám phá và phân tích vai trò trung gian của tình yêu thương hiệu của khách hàng đối với thương hiệu nước mắm Phú Quốc – Việt Nam do tác giả Nguyễn Văn Thụy - Trường Đại học Ngân hàng Thành phố Hồ Chí Minh thực hiện.

Từ xa xưa, nước mắm đã gắn liền với bữa cơm của các gia đình Việt Nam, nó không chỉ là một loại gia vị cho bữa ăn hàng ngày mà đã trở thành nét văn hóa truyền thống của người dân Việt. Nước mắm Phú Quốc với lịch sử hình thành và phát triển hơn hai trăm năm và được sản xuất từ nguyên liệu cá cơm, được ngâm ủ trong những thùng gỗ lớn, kéo dài 12 tháng để tạo ra loại nước mắm có mùi vị thơm ngon có độ đạm lên đến 40°N đã trở thành sản phẩm nổi tiếng, niềm tự hào của người dân Phú Quốc và người dân Việt Nam trên khắp thế giới. Ngày 08/10/2012 nước mắm Phú Quốc đã được Ủy ban châu Âu cấp văn bằng bảo hộ tên gọi xuất xứ địa lý (Geographical indication - No 928/2012), là sản phẩm đầu tiên của Việt Nam được bảo hộ trên thị trường của các nước thuộc liên minh châu Âu. Tại Việt Nam, dọc theo chiều dài đất nước có rất nhiều hãng nước mắm truyền thống mang theo tên địa phương sản xuất như nước mắm Phan Thiết, Cát Hải, Hưng Thịnh, 584 Nha Trang,… là những thương hiệu nước mắm truyền thống. Nghiên cứu nhằm mục đích xác định mối liên hệ giữa các yếu tố ngoại suy và nội suy của tình yêu thương hiệu đến lòng trung thành thương hiệu và truyền miệng tích cực của thương hiệu nước mắm Phú Quốc. Từ đó, đề xuất các hàm ý giúp các nhà sản xuất và tiếp thị nước mắm thương hiệu Phú Quốc phát triển và duy trì lòng trung thành thương hiệu cũng như truyền bá thương hiệu!

Dữ liệu nghiên cứu được thu thập từ 418 khách hàng đang sử dụng nước mắm Phú Quốc tại thành phố Hồ Chí Minh. Phương pháp phân tích được sử dụng nhằm kiểm định các giả thuyết thông qua kiểm định độ tin cậy của thang đo (Cronbach’s Alpha), phân tích nhân tố khám phá (EFA), phân tích nhân tố khẳng định (CFA) và kiểm định mô hình cấu trúc tuyến tính (SEM).

Kết quả cho thấy, nghiên cứu đã kiểm định mối quan hệ giữa tình yêu thương hiệu đối với một sản phẩm truyền thống – Nước mắm Phú Quốc – là một yếu tố có ý nghĩa về sự hài lòng của khách hàng liên quan đến hành vi sau tiêu dùng mong muốn. Tình yêu thương hiệu thông qua hai biến ngoại suy là sản phẩm hưởng thụ (thể hiện cảm giác khoái khẩu của khách hàng khi sử dụng sản phẩm) và thương hiệu tự khẳng định (thể hiện bản thân thương hiệu nước mắm Phú Quốc với truyền thống hơn hai trăm năm và được cộng đồng Châu Âu công nhận về thương hiệu chỉ dẫn địa lý khi khách hàng sử dụng). Tình yêu thương hiệu tác động tích đến lòng trung thành thương hiệu của khách hàng và truyền miệng tích cực đối với thương hiệu.

Lttsuong

Tạp chí Khoa học trường Đại học Cần Thơ, Tập 55, Số 6D (2019): 119-130
Most viewed news

Launching the "Make in Viet Nam" blockchain network: A strategic step to master the national digital infrastructure

On May 6, 2025, 1Matrix Company, a member of the Techcombank - One Mount Group - Masterise Group - Techcom Securities ecosystem and a member of the Vietnam Blockchain Association (VBA), officially launched the Blockchain Layer 1 network "Make in Vietnam" at an event, attended by state leaders, business partners and the international technology community.

Comprehensive AI application: The journey of continuous innovation at Rang Dong

Deputy General Director Nguyen Doan Ket said that Rang Dong will focus on developing its science and technology capacity and innovation through interdisciplinary plans, expanding its mastery of core, strategic and advantageous technologies to become a complex of applied research and technology transfer.

Directing blockchain technologies to public administration applications

Blockchain technology is considered by experts to be one of the important foundations for the digital transformation process. With its decentralized nature, blockchain is suitable for application in verifying the correctness of data, making information transparent, and making data communication easier between actors in the software ecosystem.

Ho Chi Minh City Department of Science and Technology trainined on using GenAI and ChatGPT

GenAI can be applied to specific situations, such as building personal assistants; analyze and evaluate data, draw graphs; look up academic documents; planning and implementing programs and events; professional translator; Summarize and record meeting minutes.

Selection of science and technology project "Evaluation of intervention results and improvement of the quality of screening, diagnosis and intervention model for children with autism spectrum disorder in Can Tho city"

In the afternoon of May 9, 2025, Can Tho City Department of Science and Technology held a meeting of the Selection Council for organizations and individuals to preside over the scientific and technological project "Evaluating intervention results and improving the quality of screening, diagnosis and intervention models for children with autism spectrum disorders in Can Tho City." The project will be implemented by Can Tho Children's Hospital, which is a main implimentation unit of the study.

Selection of science and technology project: "Raising awareness, detecting and building an integrated intervention team at primary schools for children with developmental disorders in Can Tho city"

In the afternoon of May 9, 2025, Can Tho City Department of Science and Technology held a meeting of the Selection Council for organizations and individuals to preside over the scientific and technological prroject: "Raising awareness, detecting and building an integrated intervention team at primary schools for children with developmental disorders in Can Tho City." The project will be carried out by PhD.MSc.Dr. Tran Thien Thang, and implemented by Can Tho University of Medicine and Pharmacy.

Conference of civil servants, public employees and workers of the Department of Science and Technology in 2025

In the afternoon of April 25, 2025, Can Tho City Department of Science and Technology held a conference for cadres, civil servants, public employees and workers to summarize the results achieved in 2024 and set out directions and tasks for 2025.

Research on improving honey bee breeding techniques and developing a honey bee brand in Can Tho City

On April 26, 2025, Can Tho City Department of Science and Technology organized a Council to select organizations and individuals to implement a research project on improving the technique of raising and developing a honey bee brand in Can Tho City. The Council was presided by Mr. Tran Dong Phuong An - Deputy Director of Can Tho City Department of Science and Technology. The study will be carried out by Assoc. Prof. Dr. Lam Phuoc Thanh.

Design of an automatic system for transporting specimens, drugs and medical supplies at medical facilities in Can Tho city

In the afternoon of April 23, 2025, Can Tho City Department of Science and Technology held a meeting of the Selection Council for organizations and individuals to preside over the implementation of city-level scientific and technological research tasks on a project "Design of an automatic system for transporting specimens, drugs and medical supplies at medical facilities in Can Tho City."

Related news
CAN THO CITY DEPARTMENT OF SCIENCE AND TECHNOLOGY

Copyright @ 2021 belongs to the Can Tho City Department of Science and Technology
Address: No. 02, Ly Thuong Kiet, Tan An Ward, Ninh Kieu District, Can Tho City
Phone: 0292.3820674, Fax: 0292.3821471; Email: sokhcn@cantho.gov.vn
Head of the Editorial Board: Ms. Tran Hoai Phuong - Deputy Director of the
Can Tho City Department of Science and Technology

Copyright © 2021 All rights reserved | This template is made by CASTI'1987